Indonesisk morotssoppa

Lagade indonesisk morotssoppa, den blev god. Men lyckades bränna mig och kladda ner halva köket när jag skulle mixa den. Hade förmycket i mixern eller nått för det flög ut massa soppa trots att jag hade locket på, inte bra inte bra.
Men som ni ser så är den helt vegetarisk, kan tipsa alla veggo och halvveggo vänner man har om den :) Billig är den med, med all morot och potatis :)






Ingredienser:
4 morötter
5 potatisar
1 msk flytande margarin1 vitlöksklyfta
1 msk  ingefära 
1 tsk rivet skal av lime eller citron
1  chilipeppar
8 dl grönsaksbuljong (1 tärning + vatten)
salt
peppar

Till servering:
Creme fraiche







Gör såhär:
Skala morötterna och potatisen. Skär dem i mindre bitar.  Fräs dem med flytande margarin i en kastrull. Tillsätt pressad vitlök, ingefära och skalet av lime eller citron. Kärna ur, hacka och tillsätt chili. Häll på buljongen och koka grönsakerna mjuka under lock, ca 10 min. Använd stavmixer eller matberedare för att göra soppan till en slät puré. Smaka av med salt och peppar.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback